Doe je tegoed aan de ideeënstroom

Doe je tegoed aan de ideeënstroom

On februari 23, 2016, Posted by , In Geen categorie, With Reacties uitgeschakeld voor Doe je tegoed aan de ideeënstroom

‘Quantity breeds quality’ werd in een vorige blog al gezegd. Na een halve eeuw heeft deze stelling nog niets aan kracht verloren. En dat is ook de kern van een belangrijk criterium voor een goed innovatieklimaat namelijk, idee-support. De mate waarin medewerkers worden gestimuleerd om ideeën aan te dragen ter verbetering van de organisatie, haar diensten en producten.

Speur naar kansen
Om die veelheid te krijgen zul je als manager allereerst moeten stimuleren dat iedereen zijn ogen en oren openhoudt om knelsituaties, verbetermogelijkheden en klachten te signaleren. In het verlengde van deze analytische kant van idee-support, ligt de transformatie van de ‘problemen’ naar mogelijke antwoorden.

Voor beide aspecten van idee-support is creativiteit gevraagd. Klagen lijkt ons vaak eenvoudiger af te gaan dan complimenteren, maar er wordt meer van u gevraagd. Potentie zien, wat anderen nog niet helder voor de geest hebben en slim kijken naar bestaande processen. Dit kansdenken heeft alle kenmerken van creativiteit. Het gaat hier ook om het ‘uitstel van oordeel’, verbeeldingskracht en associërend vermogen. 

Kies voor impact
Idee-Support gaat er over dat er zoveel mogelijk potentieel kansdomeinen en probleemgebieden benoemd worden. Als manager is het vervolgens de taak om goed te bekijken welke pijnpunten de moeite waard zijn om tot verbeterprojecten te promoveren.

Die verbetervragen gaan terug de organisatie waarna een tweede ronde van idee-support volgt. Iedereen mag zijn kennis, ervaring en intuïtie gebruiken om antwoorden te bedenken. Tegelijkertijd kunnen natuurlijk ook specifieke innovatieteams vragen oppakken. Ook kunnen informatie en deskundigen van buiten de organisatie worden betrokken. 

Koester de bron
Alle ideeën komen samen en mogen elkaar ook nog inspireren tot extra output. Vaak is het daardoor later niet meer goed te achterhalen waar vandaan het oorspronkelijk idee afkomstig is.  Men bouwt op elkaar voort. Een half idee wordt door een ander heel gemaakt. Een half idee bestempelen tot een slecht idee zou de flow uit de ideeënstroom halen.

De kunst is vervolgens om de kansrijke ideeën te selecteren. Daar hebben we ook al eerder tips gegeven. Ideeën verbeteren tot beloftevolle concepten is weer een ander aspect van het innovatieklimaat. Daarover op een ander moment meer. 

Continu proces
Nu eerst een goede ideeënbron aanboren en blijvend koesteren. Want ook in de implementatiefase is het raadzaam om het eigen denkkapitaal in te zetten. Het testen van prototypes en het bedenken hoe de marktintroductie moet plaatsvinden, vraagt ook steeds om vindingrijkheid. En vervolgens weer alert blijven op nieuwe reacties. Daarmee is de cirkel weer rond.

Comments are closed.