Denkpatronen in business doorbreken

Denkpatronen in business doorbreken

On februari 23, 2016, Posted by , In Geen categorie, By ,,, , With Reacties uitgeschakeld voor Denkpatronen in business doorbreken

Afgelopen zomer was het ook weer raak. Kranten en tijdschriften besteden graag tijdens de vakantieperiode aandacht aan “het fenomeen creativiteit”. De teneur is altijd dezelfde: Vakantie = ontspanning = verhoogde creativiteit. Om vervolgens met enige verbazing te moeten constateren dat deze logica niet klopt. Creativiteit is gewoon hard werken. Gelukkig bood nu.nl nog wat tegenwicht door op een onderzoek te wijzen waarin juist oververmoeidheid leidt tot creativiteit.

Dat het bedenken van ideeën moeite kost is eigenlijk niets nieuws. Een beroemd voorbeeld van de wiskundige Poincaré is al ruim een eeuw oud.

Denkpatronen in uw business doorbreken
U heeft een vraagstuk en probeert op allerlei manieren een oplossing te bedenken. U bijt uw tanden er op stuk. Hebt er (bijna) slapeloze nachten van. Loopt keer op keer vast. Business creativity biedt u dan de mogelijkheden om bewust andere denkpatronen aan te wenden. Dit is dus echt hersengymnastiek. Uw brein gaat eigenlijk flink zweten, want het wil niet vanzelf anders gaan werken. Dat kost gewoon moeite.

Deze manier van werken is te leren. Wij geven hierin verschillende workshops en trainingen. Gun uzelf deze skills en vraag ons om een juist aanbod.

“Ik wil slimmer worden”

Uitdaging is gewenst
Creativiteit is ook gebaad bij een concrete uitdaging. Een heldere opdracht met voldoende moeilijkheidsgraad. Pas dan worden je hersenen wakker geschud en gaan ze aan de slag.
Het is dus zeker niet verkeerd als management om een uitdagende opdracht te formuleren. U wilt tenslotte vooruit.

Wat is een goede opdracht?
Eenduidig (geen combinatie van onderwerpen)
Concreet (zonder abstracties)
Ambitieus (de lat moet hoog liggen)
Positief geformuleerd (wenkend perspectief)
Prikkelend (zet de verbeeldingskracht direct aan het werk)

Vanzelfsprekend mag de lat ook weer niet onbereikbaar hoog liggen. Dit levert anders alleen maar frustraties op. Toch is de verzuchting van een medewerker over de moeilijkheidsgraad van de opdracht niet meteen het bewijs van een te hoog ambitieniveau. Wellicht voelt iemand zich niet aangesproken of ontbreken bepaalde vaardigheden. Ook dan kan een training Business creativity een oplossing zijn.

Comments are closed.